Personer i ett rum som diskuterar.

Så här är regeringens budget för området Politik för sociala tjänster

Publicerad i Svenska Vård, september 2024

Sveriges rikdsagshus

Kommentarer kring budget Kapitel 6 Politik för sociala tjänster

Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg

Svenska Vård har nu gjort en snabb genomgång av regeringens lagda budget för 2025 och fokuserat på utgiftsområde 9 som avser Hälsovård, sjukvård och social omsorg. Denna text tittar främst på de förslag som ligger under området politik för sociala tjänster. Detta område har minskats med 508 miljoner kr i förhållande till budgetproposition 2024. Det är främst stimulansbidrag och åtgärder inom äldreområdet och Statens institutionsstyrelse som fått minskat anslag.

Politiken för sociala tjänster omfattar följande övergripande av riksdagen beslutade mål:

Omsorg om äldre

  • Kunna leva ett aktivt liv och ha inflytande i samhället och över sin vardag
  • Kunna åldras i trygghet och med bibehållet oberoende
  • Bemötas med respekt
  • Ha tillgång till god vård och omsorg
  • Erbjudas en jämställd och jämlik vård och omsorg

Individ- och familjeomsorg

  • Ska stärka förmågan och möjligheten till social delaktighet för människor i ekonomiskt och socialt utsatta situationer, och – stärka skyddet för utsatta barn

Personer med funktionsnedsättning

  • Det nationella målet för funktionshinderspolitiken är att, med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning som utgångspunkt, uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning i ett samhälle med mångfald som grund. Målet ska bidra till ökad jämställdhet och till att barnrättsperspektivet beaktas

Barnrättspolitik

  • Barn och unga ska respekteras och ges möjlighet till utveckling och trygghet samt delaktighet och inflytande.

Förberedelser inför den nya socialtjänstlagen

Den nya socialtjänstlagen planeras träda i kraft den 1 juli 2025. Regeringen bedömer att den nya lagen kommer att innebära en aktiv omställning av kommunerna till en mer förebyggande och lätt tillgänglig socialtjänst. För att skapa långsiktighet, förutsägbarhet och goda planeringsförutsättningar för kommunerna inför en ny socialtjänstlag har regeringen beslutat om ekonomiskt stöd till kommunerna för att möjliggöra lokala analyser och planering inför att den nya lagen träder i kraft.

Behov av utökad nationell statistik för en kunskapsbaserad socialtjänst

Regeringen bedömer att en ny lag om socialtjänstdataregister, som ska ge förutsättningar för utökad nationell statistik inom socialtjänstens område, är en förutsättning för en fortsatt utveckling mot en kunskapsbaserad socialtjänst och för att kunna bedöma måluppfyllelse inom socialtjänstområdet. Fortsatta utmaningar handlar om kommunernas olika förutsättningar, tekniska plattform samt en mer strukturerad och enhetlig dokumentation.

Ny socialtjänstlag med större fokus på förebyggande och kunskapsbaserade insatser i socialtjänsten

Omställningen till en långsiktigt hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst har påbörjats. Regeringen har den 4 juli 2024 beslutat lagrådsremissen En förebyggande socialtjänstlag – för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Regeringen aviserade i budgetpropositionen för 2024, 1 200 miljoner kronor för omställningen under 2025. Regeringen föreslår att merparten av medlen fördelas till kommunerna samt att viss del används till myndighetsuppdrag för genomförandet av reformen, stöd till kommunerna i omställningen, informationsinsatser till allmänheten samt för uppföljning av den nya lagen och omställningen.

Förtydligat brottsförebyggande ansvar i den nya socialtjänstlagen

De brottsförebyggande insatserna behöver göras lika systematiskt som de brottsbekämpande insatserna. Inte minst handlar det om att förebygga att fler unga dras in i kriminalitet. Skiftet till ett mer förebyggande arbete och tidiga insatser behöver därför även omfatta ett förtydligande av socialtjänstens brottsförebyggande ansvar. Regeringen föreslår därför att 200 miljoner kronor fördelas till kommunerna 2025.

Åtgärder och stärkt arbete mot välfärdsbrottslighet

Oseriösa eller kriminella aktörer förekommer inom allt fler branscher inom välfärdssektorn. I den kommunala sektorn kan det handla om personlig assistans, hem för vård eller boende (HVB) och hemtjänst. Som en avskräckande effekt föreslår regeringen att I syfte att ytterligare motverka välfärdsbrottslighet höja avgiften för att ansöka om nytt tillstånd att bedriva tillståndspliktig verksamhet enligt socialtjänstlagen eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Förslaget bedöms ha en avskräckande effekt på oseriösa eller kriminella aktörer inom omsorgen, samtidigt som principen om full kostnadstäckning kan uppnås i enlighet med avgiftsförordningen.

Fortsatt satsning på att höja kompetensen i äldreomsorgen

Det är avgörande för kvaliteten och säkerheten i äldreomsorgen att personalen har rätt kompetens för att utföra arbetsuppgifterna. Regeringen avser därför att, och i enlighet med budgetpropositionen för 2024 (prop. 2023/24:1), finansiera kompetenssatsningen Äldreomsorgslyftet med 1,7 miljarder kronor under 2025.

Insatser för personer med funktionsnedsättning

Insatser för personer med funktionsnedsättning Höjd schablon i assistansersättningen

Timbeloppet för assistansersättning, det s.k. schablonbeloppet, räknades upp med 2,5 procent för 2024. Som en del i arbetet med att förbättra förutsättningarna för den personliga assistansen avser regeringen att räkna upp timbeloppet med 3 procent för 2025. Schablonbeloppet för assistansersättningen blir därmed 342,60 kronor, en höjning med 10 kronor.

Nationellt kompetenscentrum för Intellektuell funktionsnedsättning och autism

För att säkerställa den enskildes möjlighet till självbestämmande och trygghet och kvaliteten inom verksamheter enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade är det avgörande att personalen har rätt kompetens för att utföra arbetsuppgifterna. Regeringen avser därför att inrätta ett nationellt kunskapscentrum för frågor om intellektuell funktionsnedsättning och autism i syfte att höja kompetensen hos personal som arbetar företrädesvis i LSS-boenden och öka förståelsen och kunskap om funktionsnedsättningar för att kunna bemöta de boende på ett bra sätt och därmed förebygga att otillåtna tvångs- och begränsningsåtgärder används. Kompetenscentrumet ska även ge kommuner och regioner värdefull kunskap som kan användas i det fortlöpande fortbildningsarbetet på arbetsplatser. Regeringen avser att 2025 avsätta 7 miljoner kronor årligen till Socialstyrelsen för ändamålet

Försöksverksamhet Barnombud

För att kunna utkräva sina rättigheter behöver även barn ha kännedom om sina rättigheter och kunskap om vart de ska vända sig när de behöver stöd eller vill klaga på rättighetskränkningar. Initiativ ska därför särskilt bidra till att barn ges möjlighet till delaktighet och att myndigheter och deras verksamheter ska vara tillgängliga och anpassade för barn. Regeringen anser att arbetet med barns möjligheter till delaktighet och inflytande måste fortsätta. Det finns behov av en fristående aktör som ger stöd till barn med omfattande behov av stöd och hjälp och som saknar tillräckligt stöd från sina vårdnadshavare eller andra vuxna (se Förbättrade möjligheter för barn att utkräva sina rättigheter enligt barnkonventionen [SOU 2023:40]). Regeringen initierar därför en satsning med en försöksverksamhet med oberoende barnombud som arbetar på enskilda barns uppdrag och avser tillföra 20 miljoner kronor per år fram till och med 2028. Medel fördelas genom statsbidrag till ideella föreningar.